Leksikografski zavod Miroslav KrležaIstarska županija / Regione istriana
Istarska enciklopedija
ProjektAbecedarijTražilicaKontakt

Istranka, jahta koja je pod prvotnim imenom Ossero, dobivenom po mjestu Osoru i istoimenom tjesnacu, 1896. izgrađena u tršćanskom → Brodogradilištu San Rocco za nadvojvodu Karla Stjepana Habsburga. Dužine 41,47 m, širine 6,18 m, imala je gaz od 2,9 m, istisnine 270 t. Parni stroj snage 325/419 KS davao joj je brzinu od 10,8 čv. Imala je dva jarbola i četiri jedra (178 m2), 22 člana posade. Prodana je austrougarskoj ratnoj mornarici 1899., promijenivši ime u Dalmat. Već 1910. u pulskom Arsenalu je pregrađena, a zatim je služila za radiotelegrafske pokuse. U srpnju 1914. na njoj je Neretvom plovio prijestolonasljednik Franjo Ferdinand na putu u Sarajevo. Za I. svj. rata u Boki je služila kao stožer za razne flotne grupe. Poslije rata predana je Kraljevini SHS i preimenovana u Vilu, do 1941. služila je kao brod široke namjene (inspekcije, stožeri), a više je puta pregrađivana. U travnju 1941. zaplijenili su je Talijani u Boki kotorskoj, te je uključena u Tal. ratnu mornaricu kao topovnjača pod imenom Fata, a 1943. na Malti je predana Jugoslavenskoj izbjegličkoj mornarici, te joj je vraćeno ime Vila. Od 1945. je u Jugoslaviji, gdje je nosila novo ime Orjen sve do 1954., kada je preimenovana u Istranku. S flotne liste otpisana je 1970. i nakon godinu dana prodana, potom preprodana i preuređena u plutajući restoran u Splitu. Opet je preprodana 1989., ali je zbog lošeg održavanja potonula. Nakon toga ponovno je preprodana tal. kupcima s namjerom da se izveze u inozemstvo.

LIT.: S. Lozo, Povijesni brod Istranka, Split 2003.

I. Barbalić


ISTRANKA