Leksikografski zavod Miroslav KrležaIstarska županija / Regione istriana
Istarska enciklopedija
ProjektAbecedarijTražilicaKontakt

motociklizam, sport u kojem se vozači motocikala natječu u brzini i pravilnosti vožnje. Prvi motocikli u Puli pojavili su se 1896., kada je već postojalo biciklističko društvo Veloce Club Polese. Između dvaju svj. ratova u gradu je bilo oko 100 motocikala, kojih su vlasnici bili uglavnom imućniji građani. Prve utrke organizirane su 1950., a glavni organizator bio je Nedjeljko Adamov (1913–95), pionir motociklizma i automobilizma u Istri, začetnik tradicionalnoga Istarskoga relija. U počecima motociklizma pamte se natjecatelji Karlo Smoković, Ettore Fonio, Josip Fornažar, Attilio Svitić i dr. Motociklistička natjecanja održavala su se 1946–77. na automobilističkoj stazi Preluku kraj Opatije, gdje je 1969–77. voženo i 8 motoutrka za prvenstvo svijeta. Zbog sve većih brzina utrke su 1978. preseljene na novi motodrom na Grobničkome polju. Važnu ulogu u razvoju motociklizma u Istri imala je tvornica → Tomos iz Kopra, koja je svoju natjecateljsku ekipu osnovala 1956. U Portorožu, gdje se motociklističke utrke održavaju od 1950-ih, na prijedlog Tomosa uvedena je 1959. klasa do 50 cm3. Tomos je izradio 19 modela trkaćih motora, koji su pobjeđivali na trkama Moto-Cupa u Hockenheimu i postali prvaci više država. Zdravko Matulja je 1982. s Tomosovim motorom DM GP u klasi do 50 cm3 osvojio naslov eur. prvaka. Motokros utrke održavale su se i u Tinjanu kraj Kopra. Od sred. 1990-ih u Puli se krajem srpnja i početkom kolovoza priređuje zabavna manifestacija Biker Days, na kojoj sudjeluje više tisuća motociklista iz čitave Europe.

J. Orbanić, R. Matteoni


MOTOCIKLIZAM, Biker Days u Puli