potrošačko društvo
traži dalje ...potrošačko društvo, društvo u kojem su izbor i kredit lako dostupni, u kojem su društv. vrijednosti određene kupovnom moći i materijalnim vlasništvom te u kojem postoji želja za novim, suvremenim i uzbudljivim. Njegovo se postojanje povezuje s modernim industrijskim i suvremenim postindustrijskim društvima, no početci potrošačke kulture u višim se društv. slojevima u Europi pouzdano mogu pratiti od XVIII. st. S obzirom na većinsku seosku kulturu istar. poluotoka, obilježenu poljodjelskom i stočarskom proizvodnjom poglavito za vlastite potrebe, a u znatno manjoj mjeri za razmjenu i prodaju, o potrošačkoj se kulturi u Istri u XIX. st. može govoriti samo u sklopu gospodarsko-društv. značajki svakodnevice gradskoga stanovništva. I unutar te skupine potražnja je ovisila o novčanoj moći, pa je mogla biti ispod razine postojeće ponude ili je znatno premašivati te pritom postajati ovisnom o robi koja se na gospodarsko-društvenim uvjetima ograničeno istar. tržište morala dopremati iz većih proizvodno-trgovačkih austroug. i udaljenijih središta. Prodor potrošaštva na istar. selo povezan je s tehnološkom modernizacijom u drugoj pol. XIX. i poč. XX. st., kada su seljaci kod trgovaca nabavljali suvremena pomagala, ali u sve većoj mjeri i druge predmete za svakodnevnu uporabu. Gradska središta tada su već imala velik broj prodavaonica, u čemu je kao najveći grad predvodila Pula: Ulica Sergijevaca oblikovala se kao gl. trgovačka ulica, a nedaleko od nje podignuta je i velika zgrada zatvorene glavne tržnice (1903). Razgledavanje prodavaonica i zagledavanje u izloge postali su tako dio dokolice gradskoga stanovništva. Sudjelovanje u prodaji i kupovini te bolja prometna povezanost (bicikl, željeznica) slabili su izoliranost sela. Seosko je stanovništvo u gradu nalazilo posao (industrija, brodogradnja, usluge) i sjedišta niza financ. i poslovnih ustanova (banke, štedionice, posujilnice, zadruge). Zajedno s gradskim stanovništvom postupno je otkrivalo mjesta zabave i mogućnosti za uključivanje u niz aktivnosti koje su popunjavale slobodno vrijeme, nastalo industrijskim preustrojem životnoga ritma. Takve su prilike poticale na potrošnju zarađenoga novca i oblikovanje potrošačkoga mentaliteta, rodno i dobno različitoga, jer nisu sva potrošačka odredišta – prodavaonice, gostionice, zabavni parkovi i cirkusi, sportski susreti, kockanje, prostitucija – kod različitih skupina potrošača nailazila na jednako zanimanje. Konzumerizacija svakodnevice nastavila se 1920-ih i 1930-ih. Iako u gospodarski kriznim uvjetima, politički dopunjenima fašizmom, u istar. gradovima i drugim većim naseljima potrošačka je kultura tada jačala. Na razini povijesti svakodnevice ona se ocrtava u kavanama, gostionicama, restauracijama, slastičarnicama, raznovrsnim specijaliziranim prodavaonicama, knjižarama, kinematografima, u praćenju novih smjerova u odijevanju i uopće u vanjskom izgledu i stilu života: »dolazi u život ljudi nešto novo, privlačno, ali strahovito opasno i razorno« (M. Mirković). U tom razdoblju uočena opasnost za hrv. i slov. stanovništvo očitovala se u spoju primamljive modernosti i tal. potrošačke kulture, što je preko odjeće, glazbe i plesa talijanizaciju moglo učiniti spontanijom i bezbolnijom u usporedbi s krutim polit. mjerama. Novine i radio počeli su medijski potpomagati oblikovanje i širenje popularne kulture, koja je odlična promicateljica potrošnje. Promjena polit. okolnosti sred. XX. st. imala je dalekosežne posljedice na gospodarske, društv. i kult. paradigme druge pol. stoljeća. Poratnu obnovu, elektrifikaciju i industrijalizaciju, ali i ovisnost o humanitarnoj pomoći, nestašicu osnovnih proizvoda, čekanje u redovima, ograničenu potrošnju, kupovine na točkice i bonove (do 1953) od sred. 1950-ih zamijenilo je »jugoslavensko privredno čudo« – gospodarski rast u ritmu koji je tada bio među najdojmljivijima na svijetu – okretanje lakoj industriji, industriji robe široke potrošnje, razvoju trg. mreže i masovnoga socijalnog i, posebno, komercijalnog turizma, koji je važan pokretač konzumerizma. Jugosl. samoupravni i tržišni socijalizam držao je da mu je jedna od gl. zadaća stvaranje dobrih životnih i radnih uvjeta, dakle zadovoljnih građana koji će povećanjem produktivnosti svoga rada zaraditi više, pridonositi društv. standardu i ulagati u osobni životni standard. U takvim je okolnostima i uvjetima nadmetanja s Istokom i Zapadom mogućnostima potrošnje dana istaknuta uloga, koja je u Istri i drugim razvijenijim dijelovima zemlje 1960-ih dovela do začetka masovnoga potrošačkoga društva. U Istri su tada u punom zamahu bili procesi industrijalizacije, urbanizacije i deagrarizacije. Zemljopisna blizina kapitalističkoga Zapada i povećanje broja inozemnih turista ubrzavali su modernizaciju svakodnevice: tal. festival u Sanremu utjecao je na festival zabavne glazbe u Opatiji (1958) i oblikovao glazbeni ukus istar. i šire domaće publike, Vespa i Fiat bili su predmet želja na motociklističkom i automobilskom tržištu prije masovne proizvodnje Tomosova Colibrija, Zastavina »fiće« i potonjih savršenijih modela, a rijetki vlasnici televizijskih prijamnika mogli su pratiti program talijanskog RAI-ja nekoliko godina prije no što je Istru s Učke pokrio signal Televizije Zagreb, pokrenute 1956. Osim tih utjecaja iz Italije, koji su se širili daleko u unutrašnjost zemlje, pokrivenost tržišta domaćim proizvodima i medijskoga prostora domaćim promidžbenim porukama i oglasima, tiskom, glazbom, filmom i literaturom omogućili su oblikovanje slojevite domaće popularne kulture, koja je, isprepletena s potrošačkom kulturom, olakšala nastavak u međuraću prekinute hrv. i slov. nacionalne integracije. Na poč. 1960-ih u Istri se otvorio niz suvremenih prodavaonica (što je u lokalnim medijima popraćeno s velikom pozornosti), koje su potrošače mamile ne samo robom nego i uređenošću i tehničkom opremljenošću prostora. U istar. su gradovima tada vrlo omiljene robne kuće i samoposluge (prva je samoposluga u Puli otvorena 1962). Broj prodavaonica bio je u porastu, kao i realna vrijednost plaća, broj podignutih kredita (mahom korištenih za kupnju trajnih potrošnih dobara i opremanje novih stanova), broj štednih uloga i fascinacija novim proizvodima. Uz privatnost Božića i javno ozračje Dana dječje radosti i Nove godine rođena je prosinačka potrošačka groznica, koja će se u sljedećim desetljećima pojačavati. Središnje mjesto u potrošnji sve su izrazitije preuzimala djeca i mladi. Oblikovan je sustav neprestanoga nastajanja novih želja i njihova zadovoljavanja, a proizvodi su postali statusni simboli. Ostvarene su tako sve glavne značajke potrošačkoga društva, naravno u mjeri u kojoj su to omogućivali specifičan jugosl. socijalizam i stupanj opće razvijenosti zemlje. Izravan uvid u nešto drugačiju potrošačku kulturu stjecao se u obližnjem Trstu, koji je postao bitnom odrednicom istarskoga, a i šireg jugosl. potrošačkog društva druge pol. XX. st. Poludnevni ili jednodnevni shopping-izleti u Trst bili su, poglavito tijekom 1970-ih i 1980-ih, obvezna istar. potrošačka praksa, koja je na široj razini imala slojevitu znakovitost povezanu s otvorenošću drž. granica, omogućivanjem uvoza robe usprkos službenom nadzoru i često neugodnim carinicima, postojanjem dovoljne količine novca koji je bilo moguće potrošiti te s razvijenošću želje i potrebe za nečim drugačijim od domaće ponude. U Trst se odlazilo po robu koje na domaćem tržištu nije bilo, ali češće po nešto drugačiji proizvod, koji je postajao sredstvom nadmetanja s okolinom i svjedočio o razvijenoj potrošačkoj svijesti i uporabi psihol. instrumentarija koji ona stavlja na raspolaganje. Tijekom 1970-ih kupovina u domaćim prodavaonicama i dalje je postajala udobnijom, otvarani su suvremeni prodajni prostori (npr. Istrina robna kuća u Puli 1978) i širile se mogućnosti kreditirane kupnje. Gosp. kriza u prvoj pol. 1980-ih dovela je do nestašica i ograničenja te stagnacije potrošačke kulture. Posljednji zamah socijalist. konzumerizma bilo je otvaranje mnogobrojnih duty-free shopova, gdje se na prijelazu prema 1990-ima nudila raznovrsna uvozna roba, koje u domaćim prodavaonicama prije nije bilo u tolikoj mjeri. U Istri se taj proces poklopio s pristizanjem zaostataka tal. mirovina, koji su financijski poduprli potrošnju. Ratne i tranzicijske 1990-e bile su vrijeme znatnoga pada životnoga standarda i dubokih društv. promjena, ali se na prijelazu tisućljeća na dobrim temeljima iz 1960-ih, iako sada uz znatno veće razlike u mogućnostima sudjelovanja različitih slojeva stanovništva, oblikuje nova kapitalistička potrošačka kultura. Ona se temelji na popularnoj kulturi više naraštaja, otplatama i kreditnim karticama, tehnol. inovacijama (mobilne telekomunikacije, Internet i dr.), izravnoj i neizravnoj promidžbi preko medija, globalizaciji te koncentraciji kupovine u velikim trg. centrima (Mercator u Puli bio je 1999. prvi takav centar u hrv. dijelu Istre), koji mijenjaju navike kupaca te se potvrđuju kao mjesta društv. susreta i zabave, ostvarenja želja i nastajanja novih.
LIT.: S. Strasser i dr. (urednici), Getting and Spending. European and American Consumer Societies in the Twentieth Century, Cambridge–Washington 1998; M. Daunton, M. Hilton (urednici), The Politics of Consumption. Material Culture and Citizenship in Europe and America, Oxford–New York 2001; A. Švab, Consuming Western Image of Well-Being. Shopping Tourism in Socialist Slovenia, Cultural Studies (Special Issue: Consumption, Shopping, Tourism and Informal Trade in the Socialist Countries of Eastern Europe), 2001, 1; B. Luthar, Nakupovanje in nadzorovanje. Fenomen »Trst«, Javnost, Ljubljana 2004, 11; I. Duda, Sve je najsuvremenije. Svakodnevica i potrošačka kultura u Puli ranih 1960-ih, u: Pula 3000 Pola. Prilozi za povijesnu sintezu, Pula 2004.
I. Duda


članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
potrošačko društvo. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 29.3.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/2179>.