Leksikografski zavod Miroslav KrležaIstarska županija / Regione istriana
Istarska enciklopedija
ProjektAbecedarijTražilicaKontakt

trabakul (tal. trabaccolo), drveni tradicijski obalni teretni jedrenjak s dvama jarbolima. Na svakom je jarbolu imao dva latinska jedra, a na pramcu kosnik s prečkom (danas uglavnom skinuti jer smetaju u lukama). Duljina mu je 14–30m, nosivost 60–200t. Trup ima oblik sličan → braceri, s povišenim i svinutim pramcem, razmjerno velike širine i niska gaza. Kormilo je veliko i dugo, pa se u plitkoj vodi mora podignuti posebnim koloturnicima, i ima horizontalno rudo za kormilarenje. Cijela duljina trabakula prekrivena je palubom, a u potpalublje se silazi otvorom na pramcu kroz natkrivenu polukružnu kućicu, gdje su ležaji posade, te velikim grotlom na sredini broda za teretni prostor. Jarboli su usađeni na oko 1/3 i 3/4 duljine broda. T. karakterizira, poput bracere, ukras od po jednog naslikanog oka na svakoj strani pramca, ispod kojih su željezna ždrijela za sidrene lance. T. zapadne obale Jadrana, posebno Chioggie, razlikuje se od hrvatskoga po detaljima oblika, oko čitavog broda ima obodnicu koja na krmi prelazi u nisku ogradu, a kormilo duljinom ne prelazi dubinu kobilice. T. se koristio do poč. XX.st. kao najvažniji teretni jedrenjak na cijelom Jadranu, a rijetki danas sačuvani uglavnom su preuređeni u turist. brodove, s novim nadgrađem s kabinom za kormilarenje. Svi su opremljeni motorima, pa su jarboli s jedriljem samo ukrasni element.

R.


TRABAKUL (u pozadini), 1912., Rovinj