Herman Dalmatin
traži dalje ...Herman Dalmatin (lat. Hermannus Dalmata, H. Sclavus, H. de Carinthia, H. Secundus), filozof, zvjezdoznanac i prevoditelj (sjeveroist. Istra, oko 1110 – ?, nakon 26. II. 1154). Osnovna je znanja vjerojatno stekao u nekoj benediktinskoj školi u Istri (neki drže da je bio benediktin-skim monahom). Studirao je 1130–34. u Chartresu i Parizu. Završivši studij tzv. slobodnih umijeća (prof. Thierry iz Chartresa), 1135. pošao je s Robertom iz Kettona (Chestera) na studijski put po zemljama sjev. Sredozemlja i Bliskoga istoka, sve do Eufrata, ovladavši pritom arapskim jezikom. Potom se u Španjolskoj posvetio studiju astrologije odn. astronomije, poglavito na temelju arapskih knjiž. i znan. djela. Svojim je izvornim djelima, kompilacijama i prijevodima na lat. znatno pridonio proučavanju prirodne filozofije i egzaktnih znanosti u Europi. Znanstvene pretpostavke temeljio je na opažanjima i znan. djelima Indijaca, Kaldejaca, Babilonaca, Egipćana, Židova te na novijim arapskim proučavanjima. Držao je da se tajne svemira mogu otkriti promatranjem i ljudskim razumom, a da se gibanjem zvijezda mogu protumačiti mnoge prirodne pojave i zbivanja. God. 1138–43. napisao je, preveo na lat. i protumačio dvadesetak djela. U gl. djelu, astrološko-kozmografskoj raspravi De essentiis (1143) povezuje zapadnoeur. platonističku znanstvenu predaju s Aristotelovom filozofijom; nebeska je bića (anđele) podijelio na deset nebeskih sfera i pripisao im određen utjecaj na ljude (navodi 5 esencija), govori o Bogu kao prapočelu, o postanku svemira kao prvotnom pohodu itd. Među glavnim su mu znan. ogledima i kompilacijama: Libri imbrium (oko 1140–41), o kratkoročnoj i dugoročnoj vremenskoj prognozi; De indagatione cordis, De occultis (nakon 1140), astrološki spisi s opisom planeta i njihova utjecaja na ljudski život; De circulis. De invenienda radice (prije 1143), o izračunavanju udaljenosti svemirskih tijela i dr. Prijevodima Euklidovih Elemenata (vjerojatno 1140), Abu Ma’sharova Uvoda u zvjezdoznanstvo (Introductorium in astronomiam, 1140), u kojem Istru dijeli na Primorsku, Planinsku i Središnju, al-Khwarezmijevih Tablica (1140–43), a napose najstarijom lat. redakcijom Ptolemejeve Planisphere (1143) utirao je put sustavnu proučavanju egzaktnih i prirodnih znanosti na Zapadu. U novije doba pripisuje mu se prijevod Ptolemejeva Almagesta s grčkog na latinski. Preko Abu Ma’sharova djela upoznao je Aristotelov filozofski sustav, iako, kao uvjereni chartresovac, svoj svjetonazor ne temelji toliko na Aristotelovu umovanju koliko na Platonovu (čije je predodžbe o »duši svijeta« zastupala i škola u Chartresu). Pridonio je i nastanku lat. tzv. Toledskoga korpusa tekstova o islamu. U duhu zamisli Petra Časnoga da se Zapad treba suočiti s islamom »ne oružjem, kao što to čine križari; ne fizičkom silom, nego snagom razuma; ne mržnjom, nego ljubavlju«, preveo je s arapskoga dva kraća spisa o Muhamedovu podrijetlu i nauku: De generatione Muhamet (1142) i De doctrina Muhamet (1142); s Robertom iz Kettona preveo je Kuran na lat. (1142–43), a neki mu pripisuju i lat. prijevod oveće Saracenske kronike. Njegov je opus uvelike pridonio znanstvenom i kult. preporodu Zapada u XII. i XIII. st.
LIT.: F. Šanjek, Počeci teologije u Hrvata, Croatica Christiana periodica, 1979, 3; isti, Na izvorima europske i hrvatske znanosti: Herman Dalmatinac, u: Pandžićev zbornik, Bamberg 1988; isti, Herman Dalmatin (oko 1110 – poslije 26.II.1154), Biobibliografski prilozi, u: Herman Dalmatin, Rasprava o bitima, Istra kroz stoljeća, 55–56, Pula 1990; Ž. Dadić, Egzaktne znanosti hrvatskoga srednjovjekovlja, Zagreb 1991; isti, Herman Dalmatin / Herman of Dalmatia, Zagreb 1996; R. Seferović, Duhovne promjene u Rimskoj Crkvi u prizmi rada srednjovjekovnih prevoditelja, Croatica Christiana periodica, 2004, 28, 53.
F. Šanjek, J. Škunca


članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
Herman Dalmatin. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 2.5.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/1110>.