jedrenjak
traži dalje ...jedrenjak, brod što se za pogon koristi snagom vjetra koja djeluje na jedro. Brodići i čamci kojima je jedro glavni pogon nazivaju se jedrilicama, a posebna su kategorija jahte na jedra. Iako su se najstarija plovila u prapovijesti (neolitik, brončano doba) koristila veslima kao glavnim pogonom, jedro je rano postalo pomoćni pogon. U velikim pom. civilizacijama staroga i sr. vijeka na Sredozemlju (Feničani, Grci, Rimljani, Bizant, Arapi, Venecija) u ratnih je brodova jedro i dalje bilo samo pomoćni pogon. Trgovački brodovi rano su razvili tehniku jedrenja jer je bilo važno sa što manje ljudskoga rada prevoziti što veće količine robe. U njih je do pojave parnih motora u XIX. st. jedro bilo glavni, ponekad i jedini pogon. Jednostavno starije križno jedro nije dopuštalo plovidbu uz vjetar te je u srednjem vijeku razvijeno latinsko jedro, mnogo prilagodljivije smjeru vjetra u odnosu na željeni smjer plovidbe. Uz istar. obalu autohtoni su obalni jedrenjaci u novom vijeku slični plovilima na drugim dijelovima jadranske obale. Osim → trabakula, koji ima dva jarbola s oglavnim jedrima i sošnik s 1–2 prečke, i peliga, koji je nešto manji i obično ima niži krmeni jarbol sa sošnim jedrom, česta je bila → bracera, s jednim jarbolom, na kojem je sošno ili oglavno jedro s 1–2 prečke. Veći dvojarbolni jedrenjaci, poput logera, golete ili brika, kao i trojarbolni bark, škuna i nava, bili su rjeđi, ali uz našu su obalu prometovali na dužim međunar. relacijama. Malobrojni postojeći drveni jedrenjaci danas su uglavnom pretvoreni u turist. brodove s motornim pogonom, kod kojih je jedrilje zadržano samo radi tradicijskog izgleda.
R.
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
jedrenjak. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 22.3.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/3166>.