automobilizam

traži dalje ...

automobilizam, sportsko natjecanje u vožnji automobila. U Istri se pojavio relativno rano: prvi automobil stigao je u Pulu 1900., a u travnju 1902. održana je automobilistička utrka Nica–Opatija. Alpska automobilska vožnja koja je od 1910. organizirana u Austriji u drugom po redu natjecanju održanom 13–16.V.1911. imala je rutu Beč–Trst–Istra (vozači su stigli u Opatiju 15.V) te povratak preko Učke, Postojne i Ljubljane u Beč; te su se vožnje ponovile još tri puta do 1914., a na jednoj od njih dogodila se veća automobilska nesreća (→ prometne nesreće). Na stazi Preluk kraj Opatije organizirano je 1940. natjecanje za prvenstvo Italije. Tih su se godina na Preluku održavala najveća automobilistička natjecanja u Hrvatskoj (Velika nagrada Jadrana, 1946–77). U Portorožu se od 1950-ih održavaju automobilističke i motociklističke utrke (→ motociklizam) te natjecanja u kartingu. Nakon što je u Zagrebu osnovan 1946. Auto-moto savez Hrvatske, u Puli je dvije godine poslije osnovano Auto-moto društvo Pula te se 1948. smatra godinom utemeljenja današnjeg Auto kluba Pula–Rovinj. U Rovinju je autoklub osnovan 1965. i ubrzo se udružio s pulskom udrugom. Oba su kluba započela djelovanje okupljanjem vozača, korisnika automobila i motocikala, ali i svih drugih građana koji su se zanimali za automobile. Danas HAK Pula–Rovinj ujedinjuje rad na području Kanfanara, Žminja, Bala, Marčane, Medulina, Vodnjana, Svetvinčenta i Barbana. U nizu njegovih aktivnosti ističe se sportska, koja osim natjecateljskog ima obrazovni karakter. Veliku manifestaciju brzinskoga prvenstva Hrvatske pulski su entuzijasti organizirali 30.VII.1961., a od 1968. zaživio je i Istarski reli, koji se desetljećima vozio po jedinstvenom krajoliku Istre. U posljednjem desetljeću u Zračnoj luci Pula organiziraju se kružne brzinske utrke, a 1998. prvi je put u Puli održano drž. prvenstvo u daljinski upravljanim bolidima. Uz legende kakav je bio Nedjeljko Adamov, pulski automobilizam vezan je i za Marija Delmora, višestrukoga prvaka Jugoslavije i Hrvatske u brzinskim brdskim i kružnim utrkama, deseterostrukoga pobjednika Istarskoga relija. Na njegov poziv u pulski je klub došao i automobilistički as Elio Radola, višestruki prvak Hrvatske u različitim klasama i jedini vozač u Hrvatskoj koji je vozio Formulu 2 na Kupu nacija u Nizozemskoj 1995. Uz Pulu, automobilizam je raširen osobito na Buzeštini. Tradicija automobilizma potječe još iz 1950-ih. Među vjesnicima širenja automobilizma na Buzeštini je Đani Šverko. S osnivanjem Automoto društva Buzet 1972. a. se sve brže razvija. Tih godina održavaju se automobilistička natjecanja Buzetski dani, u kojima je zbog konfiguracije staze najzanimljivija brdska utrka. Stoga su se Buzećani kandidirali za domaćina prvenstva Jugoslavije, a prva utrka je održana 5.IX.1982; stazu dugu 4209 m vozilo je 105 vozača. Sred. 1980-ih Buzet ima jednu od najuspješnijih generacija vozača u državi: Branko Bašić, Žarko Bauman, Silvano Vivoda i Dubravko Bošnjaković, koji su tri puta osvajali broncu na prvenstvu Jugoslavije, a pojedinačno je Branko Bašić postao jedan od najboljih vozača toga doba, osvojivši više naslova prvaka Jugoslavije i Hrvatske. Buzetski je klub organizirao 1990. Alpe Dunav kup, koji je okupio automobilističku elitu Europe. Kako su buzetske trke najpopularnije i najposjećenije u Hrvatskoj, Buzećani su se kandidirali za domaćina eur. prvenstva u brdskim stazama. Radi toga su proširili dotadašnju stazu na 5001 m, na kojoj je 2003. održano kontinentalno prvenstvo. Rekorder staze je eur. prvak za 2003. Talijan Denny Zardo s 2 min, 15,34 s. U posljednjih desetak godina velike uspjehe postiže Auto moto klub Skok racing iz Brtonigle, koji je 2003. bio drugi klub u Hrvatskoj iza prvaka Matulji racinga. U Istri djeluje pet klubova koji su članovi Auto i Karting saveza Istre, odnosno Hrvatske: AMK Buzet, AK Autosport Buzet, AK Istra racing team Pazin, AK Pula Rovinj, AMK Skok Racing Brtonigla. Mnogobrojne se automobilističke vožnje i natjecanja u Istri održavaju pod imenima Pazin off road, Kašćerga off road, Rally Saturnus, Mošćenička Draga, Lovran, Poreč, automobilistički slalomi Učka i Brtonigla i dr. U Istri ima više tzv. oldtimerskih klubova koji priređuju mnogobrojne susrete. Status zaslužnih sportaša po kriteriju Sportskog saveza Istre imaju Branko Bašić, Mario Delmoro i Đani Šverko. Zanimljivost je da je Mario Andretti (1940), američki automobilist talijanskog podrijetla, rođen u Motovunu. Bio je 1978. svjetski prvak u Formuli 1, pobjednik je na 12 Grand prix utrka, trostruki apsolutni prvak SAD-a, pobjednik »500 milja Indianapolisa« 1969. Postigao je 32 pobjede u formuli USAC, vozio je za Ferrari, Parnelli, Lotus, Alfu Romeo.

J. Orbanić, R. Matteoni

 

 

ilustracija
AUTOMOBILIZAM - Buzetski rally, 15. IX. 2002 (gore);
ilustracija
AUTOMOBILIZAM - Đani Šverko
ilustracija
AUTOMOBILIZAM - Mario Andretti

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.

Citiranje:

automobilizam. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://istra.lzmk.hr/clanak/automobilizam>.