Berlam
traži dalje ...Berlam, obitelj tršćanskih arhitekata koja je u XIX. i XX.st. oblikovala arhitekturu Trsta i okolice, sudjelovala u kult., gospodarskim te, iredentistički opredijeljena, i u polit. zbivanjima. Giovanni Andrea (Trst, 3.VII.1823 – Trst, 11.VI.1892) diplomirao je studij arhitekture na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji, a u Beču stekao diplomu na Politehnici i studirao arhitekturu na Akademiji likovnih umjetnosti. God. 1845–50. radio je u središnjem ravnateljstvu Direzione delle pubbliche costruzioni del Litorale (Distretto di Pisino). U arhitekturu Trsta unio je 1850. stilske elemente tzv. venecijanske renesanse M. Coduccija i P. Lombarda (Palazzo Gopcevich). U Istri je projektirao i izveo objekte ind. namjene. Njegov je sin Ruggero (Trst, 20.IX.1854 – Trst, 12.X.1920) studirao arhitekturu na Akademiji likovnih umjetnosti u Veneciji 1871–74., a nastavio i diplomirao 1877. na Akademiji likovnih umjetnosti Brera u Milanu (prof. C. Boito). Za pripravništva u očevu arhit. studiju projektirao je i potom vodio izgradnju kazališta Politeama Ciscutti u Puli 1879–81. U projekte palača, vila, višestambenih kuća u Trstu unosio je za tu sredinu nove elemente tzv. toskanskoga stila. Obiteljske veze s porečkom obitelji Sbisà dovele su ga u Poreč, gdje je izveo: 1892. kuću Danelon i kuću Sbisà; 1893. kupalište Bagno Parentino; 1894. kuće Polesini i Vascotto; 1894. projektirao je zgradu Tribunale distrettuale. Sa sinom Arduinom projektirao je i izveo 1904–20. velike objekte važne za urbanu sliku Trsta: Scala dei giganti, Tempio Israelitico, Palazzo RAS. Arduino (Trst, 20.VII.1880 – Tricesimo, 28.VII.1946) diplomirao je studij arhitekture 1904. na Politehnici u Milanu, te pohađao studij arhitekture na Akademiji likovnih umjetnosti Brera. Nakon pripravništva vodio je s ocem Ruggerom arhit. studio. God. 1904–10. izveo je zgradu Municipija u Poreču, za koju je izabrao medijevalni stil venecijanskoga zaleđa. Kombinirao je opeku i kamen te drvo za opremu unutrašnjosti, oblikovao je i namještaj u svim reprezentativnim prostorijama. Zgradu je restaurirao 1927. Nakon I.svj. rata odbacio je prevladavajući racionalizam u arhitekturi, a zauzimao se za vlastitu viziju arhitekture, koja je bliža lokalnoj, obiteljskoj predaji. Izvodi malobrojne velike objekte, prepoznatljive točke Trsta: Banca d’Italia, Faro della Vittoria i palača AEDES. U Istri izvodi zgradu el. centrale u Karojbi 1920., komemorativne stupove u Funtani 1928. i na Piazzi Garibaldi u Poreču te spomen-ploču Giuseppeu Piccioliju 1933. u Poreču. Nisu izvedeni njegovi projekti za sjemenište u Poreču (1942) i sjemenište u Puli (1943), koje je radio s Lituanom Samerom.
LIT.: C. Lettis, Giovanni Berlam 1823–1892, Architetture, Archeografo Triestino, 1994, 53; isti, Ruggero Berlam 1854–1920, Architetture fino al 1905, ibid., 1994, 54; M. Pozzetto, La saga di Berlam, Ruggero (1854–1920), ibid.; C. Lettis, Arduino Berlam 1880–1946: Architetture, ibid., 1996, 56; M. Pozzetto, Giovani Andrea, Ruggero, Arduino Berlam, Un secolo di architettura, Trieste 1999.
M. Đilas

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
Berlam. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 10.11.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/berlam>.
