glazbeni kodeksi Pulske biskupije
traži dalje ...glazbeni kodeksi Pulske biskupije, obredne rukopisne knjige, u kojima se nalaze i glazb. zapisi, nastale u Pulskoj biskupiji, odn. naručene ili kupljene za nju. Najstariji je takav notirani kodeks misal koji se pod nazivom Liber sequentiarum et sacramentarium čuva u samostanu franjevaca konventualaca u Šibeniku. Dovršen je oko 1070. u bavarskom skriptoriju Tegernsee, vjerojatno za uporabu u bazilici sv. Tome apostola u Puli, na što upućuje analiza njegovih dijelova: sekvencijara, kirijala, ofertorijala, sakramentara. Pisan je na pergamentu (170 listova) kosom ovalnom karolinškom minuskulom. Notirani su mu sekvencijar, kirijal i ofertorijal, i to južnonjem. adijastematskom neumatskom notacijom; notacija sekvencijara najsličnija je dvostupčanom tipu notacije u misalima XI. i XII. st. iz Einsiedelna. Najveći dio knjige, sakramentar, u koji je uključen cijeli gradual (knjiga s napjevima misnoga proprija), nije notiran. Na posljednjem listu misala nalazi se naknadno dodan popis svetačkih relikvija i molitve u čast sv. Mavra te molitve poklona Sv. križu pisane vjerojatno neposredno nakon što je kodeks dovršen, dakle na kraju XI. st. U sekvencijaru je izbor posljednica ugl. onakav kakav je uobičajen u južnim njem. zemljama, npr. sekvence Armonia concinnans, u čast sv. Tome apostola, patrona biskupije, i Laude condignissima, u čast sv. Nikole (koja se nalazi još samo u nekoliko bavarskih rukopisa). U misalu je zabilježen rijedak trop Glorije Climmatybus quadris, koji je nastao u Regensburgu, a još se nalazi tek u osam glazb. rukopisa bavarskoga i sanktgallenskoga područja, te je njegova prisutnost u toj knjizi jednim od dokaza da je prepisana u srednjovj. bavarskom području. Analizom dijela misala koji sadrži molitve (sakramentar) i popisa svetačkih relikvija na zadnjem listu kodeksa otkriveno je nekoliko slojeva sanktorala: južnonjemački, akvilejski i lokalni istarski. Na istar. sloj upućuje činjenica da je najistaknutiji svetac toga misala sv. Toma apostol, zaštitnik Pulske biskupije, čiji je iluminirani inicijal na poč. prve misne molitve najveći u kodeksu, te da su drugi istaknuti blagdani upravo oni uobičajeni u istar. Crkvi, koja je u to vrijeme bila pod jurisdikcijom akvilejskog patrijarha. To su sv. Mavro, Blažena Djevica Marija, sv. Mihovil, sv. Hermagora i Fortunat (zaštitnici Akvilejskog patrijarhata), sv. Donat (zaštitnik Cividalea), sv. Vincencije, sv. Nicefor (pićanski biskup), sv. Vid, sv. Julijan, sv. Julijana i dr.
Skupini liturgijskih rukopisa potonjih stoljeća pripada misal iz XIV. st. koji se čuva u Gradskom arhivu u Augsburgu (fond Reichsstadt, rukopis br. 202). Kodeks je pronađen u tom arhivu na kraju II. svj. rata, te se drži da je tamo dospio kao »ratni plijen« iz Pule. Njegov kalendar s popisom svetačkih imena nedvojbeno upućuje na to da je pisan za Pulsku biskupiju i da je u njoj bio u uporabi. Pretpostavlja se da su se njime služili članovi katedralnoga kaptola koji su slavili misu u pulskoj katedrali ili u tada susjednoj bazilici sv. Tome. Pripada skupini misala prema običaju Rimskoga dvora (secundum consuetudinem Romanae curie), pisan je mješavinom pisma tipa textualis i bastarde, a notiran kvadratnom notacijom. Na njegovu se početku nalazi ulomak, pisan beneventanom, s misnim napjevima za 21., 22. i 23. nedjelju nakon Duhova notiranima beneventanskom notacijom. Na kraju je kodeksa dvolist lekcionara iz kraja XII. ili poč. XIII. st., pisan beneventanom kakva se razvila u Bariju te notiran beneventanskom notacijom. U tim je ulomcima uočljiv franački utjecaj, a drži se da su oba mogla nastati na istar. području, odn. u samoj srednjovj. Puli. Kalendar koji stoji na poč. kodeksa i nije izvornim dijelom rukopisa nego je naknadno uvezan, navedenim blagdanima, odn. svetkovinama, kao što su posveta crkve Marijina Uzašašća, koja se u srednjovj. Puli slavila 30. IX., ili posveta crkve sv. Tome apostola, koja se slavila 1. X., pokazuje tadanji profil slavlja svetaca u Pulskoj biskupiji. To su bili lokalni sveci i zaštitnici štovani na istar. području, npr. sv. Toma apostol, slavljen u trima različitim blagdanima, sveci Mihovil, German (pulski mučenik), Mauro, Oton, Flor, Just, Dimitrije, Juraj, Teodor, Vid, Hermagora i Fortunat, Kvirin, Viktor, Julijan Istarski, Martin, Sever, svetice Foška i Maura, Eufemija i dr., zatim ravenski i dr. tal. sveci te sveci udaljenih franačkih područja.
Među notiranim ulomcima rukopisa dragocjen je također ulomak časoslova koji se čuva u franjevačkom samostanu u Pazinu, pisan kurzivnom goticom, a notiran gotičkom neumatskom notacijom kakva se uobičajila u Metzu na kraju XIV. i poč. XV. st., pisanom na notnom crtovlju (sustavu) od pet crta. Notirani su napjevi Velikoga četvrtka, i to antifone Zelus domus tuae, Deus meus eripe me, te responzoriji In Monte Oliveti, Tristis est anima mea.
U arhivu pulske katedrale čuvaju se tri velike liturgijske glazb. korske knjige s kraja XV. i iz XVI. st. za koje se pretpostavlja da su bile u uporabi u bogoslužju katedrale u Puli: dva graduala kirijala pisana na pergamentu, s dodatkom nekoliko listova pisanih na papiru na prijelazu iz XVII.st. u XVIII.st., i časoslov. Te knjige svjedoče o uvedbi rimskog obreda u pulsku katedralu. Notirane su kvadratnom koralnom notacijom na sustavu od četiriju crvenih crta. Bogato su iluminirane, prevladavaju zlatna, crvena i plava boja, a inicijali na poč. misnih introita gl. blagdana najčešće su urešeni vitičastim motivima.
Prvi je gradual do 100. lista pisan na pergamentu, rukom jednoga prepisivača, a dio od 100. do 110. lista pisan je na papiru i naknadno uvezan zajedno s pergamentnim dijelom knjige. U tome drugom dijelu graduala zapisano je petnaestak misnih obrazaca (rubrika) za različite svetkovine. Na 89. listu verso zabilježen je i notiran tropirani misni napjev Gloria in excelsis Deo; riječ je o tropu Spiritus et alme, koji je od XV. st. raširen i vrlo omiljen u mnogim eur. biskupijama, te se nalazi u mnogim liturgijskim glazb. kodeksima. Drugi gradual, znatno bogatije iluminiran, koji počinje rubrikom Incipit antiphonarium secundum Romanum curiam, od 231. do 238. lista također ima umetak s notiranim napjevima, pisan na papiru.
Brevijar koji se čuva u katedrali sadrži samo oficije blagdana propisanih liturgijskim kalendarom: Došašća, Božića, Bogojavljenja, Cvjetnice, Uskrsa i Duhova, a slavlja svetaca potpuno nedostaju.
Ta tri glazb. kodeksa, iako su pisana prema unificiranomu obredu Rimskoga dvora, konkretni su predlošci za rekonstrukciju kasnosrednjovj. liturgijske glazb. prakse u Pulskoj biskupiji, koji istodobno navode na pretpostavku da je u pulskoj stolnici mogla postojati određena skriptorska (prepisivačka) i iluminatorska aktivnost.
LIT.: H. Delahaye, Saintes d´Istrie et de Dalmatie, Analecta Bollandiana, Bruxelles, 1899, 17; R. Kottje, Beneventana-Fragmente liturgischer Bücher im Stadtarchiv Augsburg, Mediaeval Studies, Toronto, 1985, 47; B. Schimmelpfennig, Heilige kennen keine Grenzen, Überlegungen zu einem Kalendar aus Pula (Istrien), u: Grenzen erkennen – Begrenzungen überwinden. Festschrift für Reinhard Schneider zur Vollendung seines 65. Lebensjahrs, Sigmaringen 1999; H. Breko, Nepoznati srednjovjekovni glazbeni kodeksi pulske katedrale, Arti musices, 2002, 33, 1.
H. Breko
članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
glazbeni kodeksi Pulske biskupije. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2024. Pristupljeno 21.11.2024. <https://istra.lzmk.hr/clanak/glazbeni-kodeksi-pulske-biskupije>.