Tunel Učka
traži dalje ...Tunel Učka, cestovni podzemni prolaz prokopan kroz planinu Učku na cesti Matulji–Lupoglav. Koncepcija cestovne mreže Istre izložena je u Regionalnom prostornom planu Istre, a nositelj izradbe bio je Urbanistički institut Hrvatske. Rad na tom iznimno važnom projektu odvijao se 1964–68. i ta prostorno-planska rješenja ključna su za daljnju izgradnju cestovnih prometnica u Istri, a posebno za povezivanje cestovne mreže Istre s ostalom cestovnom mrežom Hrvatske. Prostorni planovi višeg reda (makroregije i Republike), koji su doneseni poslije, u osnovi su preuzeli koncepciju Regionalnoga prostornog plana Istre iz 1968. Dogovorom općina Istre i Rijeke te predstavnika Republike Hrvatske i mjerodavnih tijela te stručnih institucija nakon višegodišnjih rasprava u Opatiji je 1970. kao optimalno rješenje prihvaćeno svladavanje masiva Učke na pravcu Lupoglav–Matulji izgradnjom tunela kroz Učku u dužini od 5km na koti 500m nadm. vis., s kvalitetom ceste I. razreda (odgovara današnjoj kvaliteti brze ceste širine 7m). Za nadziranje čitavoga poduhvata osnovan je Koordinacijski odbor za izgradnju tunela kroz Učku (predsjednik Anton Bubić) i poduzeće za izgradnju Učka Pazin (direktor Aleksa Ladavac). Izradba studije opravdanosti i tehničke dokumentacije povjerena je Institutu građevinarstva Hrvatske iz Zagreba. Kako bi dale djelomičnu financ. potporu realizaciji tog projekta, istar. općine raspisale su općenarodni zajam, a Rijeka je sufinancirala komercijalnim zajmom Riječke banke. U razdoblju 1971–73. obavljeni su opsežni pripremni radovi. Nakon osiguranja ukupnih financ. sredstava 1976. s poduzećem Hidroelektrom iz Zagreba i s kooperantom Konstruktorom iz Splita potpisan je ugovor o građenju. Tunel Učka probijen je 14.V.1978., a zajedno s cestovnom dionicom Matulji–Lupoglav, u ukupnoj dužini od 24km, dovršen je i pušten u promet 27.IX.1981.
Tunel Učka dugačak je 5,07km te ima dva vozna traka širine 3,75m, korisnu visinu od 4,5m, dvije bankine od 0,80m i umjetno uzdužno prozračivanje. Investitori izgradnje tunela Učka s cestovnim dionicama Matulji–Tunel Učka i Lupoglav–Tunel Učka bili su Samoupravna interesna zajednica za ceste Hrvatske te, uime općina Istre i Rijeke, poduzeće Učka Pazin, koje su ga i osnovale. Prosječni godišnji dnevni promet kroz Tunel Učka iznosi 6700 vozila (2003).
A. Ladavac

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.
Tunel Učka. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 31.3.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/tunel-ucka>.