vlak

traži dalje ...

vlak (također makina, od tal. macchina: stroj, ferata, od tal. strada ferrata: željeznica), kompozicija od više željezničkih vagona koje po čeličnim tračnicama vuče lokomotiva. Prvi je put prošao 1873. sjev. rubom Istre po pruzi Sv. Peter–Rijeka. Prva prava vožnja vlakom kroz Istru bila je upriličena za carev rođendan 18.VIII.1876., kada je svečano okićen v. prošao prugom Divača–Pula. Prvi putnički v. u redovitom prometu došao je iz Divače u Pulu i Rovinj 20.IX.1876. U početku je prugama vozilo nekoliko putničkih i teretnih vlakova dnevno. Promet se stalno povećavao. Za austroug. su vlasti u Opatiju i Pulu vozili vlakovi s luksuznim spavaćim kolima, a motorni vlakovi na parni pogon vozili su na pruzi Trst–Poreč. Talijani su prije II.svj. rata uveli motorni v. Trst–Pula te 1936. el. vlakove prema Rijeci. Istra je bila povezana sa svijetom znamenitim vlakovima Orient i Simplon ekspres, na koje su se istarski vlakovi nastavljali u Divači. U Pulu, Opatiju, Rovinj i Kopar vozili su vlakovi iz Beča, Hamburga, Münchena, Praga, Beograda i dr. Do 1972. Istrom su vozili vlakovi s drvenim klupama na parni pogon, a zamijenili su ih motorni putnički vlakovi te dizelske i el. lokomotive. Na pruzi Divača–Pula 1980-ih vozilo je 20 putničkih i 8 teretnih vlakova dnevno. Danas je najfrekventnija Koparska pruga, po kojoj dnevno vozi i do 25 teretnih vlakova, teških 1400t, te 8 putničkih.

J. Orbanić

članak preuzet iz tiskanog izdanja 2005.

Citiranje:

vlak. Istarska enciklopedija (2005), mrežno izdanje. Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 2025. Pristupljeno 15.5.2025. <https://istra.lzmk.hr/clanak/vlak>.